mandag 18. oktober 2010

Verdensproblem...

...kan en vel ikke skryte på seg at dette er, men det nærmer seg veldig! ;)
Problemet er, som du kanskje ser under her, kjøkkenbenken og vinduskarmen. 
Det har en tendens til å hope seg opp, og på dette bildet har jeg faktisk rydda vekk litt!



 (Minn meg på: Aldri mer benkeplate i tre. Angrer allerede. Ser helt forferdelig ut.Må nok frem med pussepapiret og oljekosten....Igjen!) 


Hva gjør dere med alt utstyret? 
 De kjøkkenbildene jeg har sett her i blogglandia så ser det jo så ryddig og pent ut, uten mye kaffimaskiner og knivblokker, tørkepapir o.l. som står i veien. 


Så har det seg sånn at jeg også har en vinduskarm  på kjøkkenet som det viser seg at mine orkidèer trives ekstremt godt i (de overlever).
Her har jeg faktisk fått de til å blomstre igjen også....helt utrolig for en kaktusdreperen å være!
Så hva skjer? 
Vinduskarmen blir fylt til randen av avblomstrede orkidèer. 
Ikke akkurat et pent syn!
føler ikke jeg bare kan slenge de i søpla heller når jeg først får de til...og andre plasser i huset trives de ikke noe særlig.




Fikk en nydelig orkidè av besøket i går! 
Jeg må jo innrømme at jeg liker Orkidèer veldig godt!
La oss håpe denne varer lenge, For det er ikke mer plass i vinduskarmen! 

Tar i mot nyttige tips og triks!
Bare så det er sagt: Plastikkblomster er ikke aktuelt! ;) 

14 kommentarer:

  1. Jeg liker ryddig benk. har alt i skap og skuffer, bare brødboks og kaffemaskin fremme. finnes så utrolig mye kjøkkenstæsj!
    har en roteskuff jeg slenger oppskrifter, postkort og annet rot i.
    mitt tips er iallefall å sette ting i skap, skuffer og boder.

    SvarSlett
  2. Synes det ikke var særlig med "rot" jeg - er jo praktisk å ha fremme nettopp kaffitrakter og tørkerull og slike saker.

    Eneste tipset jeg har er å sette et sjalusiskap på kjøkkenbenken - noe i denne duren http://www.husbyggeren.no/images/sigdal0403-3.jpg

    Det har vi, så står det som brukes ofte inni her. Brødristeren og vannkokeren i skrivende stund :)

    SvarSlett
  3. Hei på dæi!
    Akkuart sån her har vi det også. Føle at benken e overfylt av ting, og æi vet ikke kor æi skal gjøre av de. Hadde trengt et kjøkken med veeeeeldig mye skapplass.

    SvarSlett
  4. Tror alle har sine roteplasser.Vi har kommoden i gangen.Det fyller seg opp hver dag;)

    SvarSlett
  5. Jepp, jeg kjenner igjen problemstillingen din! Ønsker meg et kjøkken med flere skap, men prøver hele tiden og minimere kjøkkenstæsjet. Man må jo ikke ha allverdens elektriske duppeditter har jeg funnet ut. Jeg har også benkeplate i tre og er vel like lei av å pusse og olje den som du er ;-)

    SvarSlett
  6. Syns ikke den benken din var så aller verst jeg, sånn er det på alle kjøkken - Jorid med Noe på hjertet viste nylig et flott innlegg om hva hun ryddet vekk før bloggbilder ;)

    Når det gjelder orkideene har jeg et godt tips :)
    Min mormor er en kløpper på disse blomstene, og når de er avblomstret hos henne klipper hun av fra 3. "skudd" altså der det er ujevnt på stilken før hun setter dem på et kaldt rom (kaldere enn et hverdagsrom) f.eks. et soverom eller gjesterom. Gjerne på gulvet! Så "glemmer" du den litt, og lar den rett og slett tørke litt - ikke gjør som ved blomstrende, at du alltid har litt kondens i potta. Tørster den litt rett og slett. Vann annenhver uke, mot en gang til uka normalt ca. Etter en stund vil det (mest sannsynlig) komme frem nye skudd! Lykke til.

    Klem fra Ena

    SvarSlett
  7. jeg ser bare Grete Prytz Kittelsen- kasseroller på hylla over vinduet jeg. Herlige ting:)Ønsker meg veldig slike kasseroller eller andre gjenstander designet av henne:)Synes ikke det er rotete i det hele tatt. Kjøkkenet vårt er stappfullt av ting, det er kos, ikke rot.
    Jeg angrer også på benkeplate i oljet tre, det blir aldri bra. Ønsker meg benkeplater i Corian, men det er kostbart.
    Klem fra Trine

    SvarSlett
  8. Ps. Eg mistenke at folk rydde VELDIG før de tar bilder... ;o)

    Ingen gode tips herfra.
    Takker for tipset om ikkje å velga trebenkplate da, for eg tenke på å bytta ut mi benkeplate.

    Klem fra ein overfyllt kjøkkenbenk :o)

    SvarSlett
  9. Jeg fordeler litt.. litt ved koketoppen og litt ved vasken. Oljeflaske og krydderkverner på ett lite brett, tørkerull og redskaper i en holder på hver sin side av koketoppen. Ved vasken har vi innfelt beholder til zalo og to urtepotter i vinduskarmen bak vasken. Kluten henger over kranen.. lekkert! :-P Ellers på benken står kitchen aiden i en ende og kaffitrakteren i en annen. På arbeidsøyen står en bolle med frukt.. ellers er resten ryddet vekk. Kommer ikke på mer jeg trenger ha stående fremme heller.. men når jeg leser hva jeg har skrevet så tror jeg at jeg har fasiten; MYE benkeplass! hehe.. :) Det ser ikke så mye ut når det står litt spredt.

    Marianne

    SvarSlett
  10. hyggelig med kommentar på bloggen min :)

    Jeg kjøpte to ulike settekasser for 3 uker siden hos søstrene grene, den på bloggen er den største. Jeg var innom der torsdag sist uke og da så jeg ingen av disse, men de hadde en firkantet type inne da.

    De blir nok fort utsolgte, populært med settekasser :)

    SvarSlett
  11. Elsker kaffekjelen og kjelene dine - de er supre og pynter skikkelig opp :)) Kjøkkenet er et "problemområdet" hva gjeler interiør synes jeg - det står aøøtid masse fremme hos oss også :) Likevel synes jeg kjøkkenet ditt er kjempefint! Tirsdagsklem

    SvarSlett
  12. jeg har benkeplate i tre, og hvis du oljer den skikkelig, slik at treet blir ordentlig mettet, så blir den faktisk veldig fin, og praktisk.
    Vann og søl preller rett av.
    Kjøpte finish-oil på nysted, og etter et par lag med denne, ble den VELDIG bra.
    Synes ikke alltid oljene med platen er så bra, trekker liksom ikke inn.

    orkideer trives visstnok godt om de er flere sammen, så kansje derfor alle vil være i vinduet ditt :)

    Ville ikke hatt mer enn kaffitrakteren og tørkeparir på benken.
    Hjelper veldig med å få alt i skuffer og skap, og til de tingene du absolutt må ha fremme, kan du ha på en enkel hylle. Det ser så mye bedre ut når ting kommer opp og bort fra benken.

    NYDELIG HJEM btw !! :)

    SvarSlett
  13. du må pusse bort det stygge, og puss lett over hele platen, slik at det blir mest mulig likt.
    ha godt med olje på, la trekke inn så godt det kan, hvis det er en olje som ikke stivner, feks en nøytral matolje, så kan du påføre flere lag, og la det ligge og trekke til neste dag før du tørker av.

    Hvis platen bare blir mettet, så vil den holde seg fin, og du trenger bare olje den et tynt lag 1-2 ganger i året.
    jeg har selv underlimt vask og treplate, og det kan bli mye søl rundt vasken.
    Derfor viktig å behandle platen skikkelig med en gang, og ikke la store vanndammer ligge lenge uten å tørke bort.

    SvarSlett
  14. Tusen takk for mange gode tips her. Det vanskeligste å stue vekk i skap er det som har ledning og derfor må stå fremme. Ellers kan en jo ta det meste andre inn i skap. Ob oljing av benkeplata skal skje denne uken her! Det trengs.

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren du legger igjen. Den verdsettes høyt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails